Sunday, July 20, 2008

Τέχνη



Η είδηση είναι ότι ο Ρώσος μεγιστάνας Αμπράμοβιτς αγοράζει τέχνη με τη σέσουλα. Και δεν είναι ο μόνος. Η αγορά έργων τέχνης είναι πλέον ένα από τα πιο δημοφιλή σπορ των υπερ-πλούσιων του κόσμου. Και τα καλλιτεχνικά νέα απασχολούν πια όχι μόνο τις λευκές σελίδες των ένθετων για την τέχνη, αλλά και τις ροζ σελίδες για την οικονομία. Ένα κατατοπιστικό άρθρο για την νέα τάση υπάρχει εδώ: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_11/07/2008_277256.
Τι θα σημάνει αυτή η εξέλιξη για την τέχνη; Προφανώς μια άνθιση του «καλλιτεχνικού προϊόντος» τα επόμενα χρόνια. Η μεσαία τάξη θα υποστεί βέβαια μια συμπίεση στα εισοδήματά της, όπως όλα δείχνουν, και ο συγκεκριμένος κύκλος συμμετεχόντων στα καλλιτεχνικά δρώμενα θα αντιμετωπίσει δυσκολίες. Όμως, η τηλεοπτική εικόνα εύπορων μαζών που ενδιαφέρονται για την τέχνη (και δεν εννοώ τον κινηματογράφο, το θέατρο ή το βιβλίο, όσο τις εκθέσεις, τα μουσεία και τα φεστιβάλ) μπορεί να συντηρηθεί, ώστε το ενδιαφέρον των μεγιστάνων να μην μείνει μετέωρο. Βέβαια, ο κίνδυνος ότι η τέχνη θα διαμορφώνεται όλο και περισσότερο με βάση τις θελήσεις και τα γούστα της πλούσιας ελίτ που θα την αγοράζει και θα την χρηματοδοτεί θα είναι όλο και μεγαλύτερος.
Όμως, ο κίνδυνος που αντιμετωπίζει η σύγχρονη τέχνη, ακόμα και στην πιο πρωτοποριακή μορφή της, δεν περιορίζεται στους Αμπράμοβιτς. Υπάρχει ένας κίνδυνος βαθύτερος, πιο αθόρυβος και γι’ αυτό πιο ύπουλος. Ζώντας σε ένα παρατηρητήριο στο μέσο του Αιγαίου, μου είναι πιο εύκολο να τον διακρίνω.

Είναι οι καραβιές των προσφύγων που σκάνε κάθε μέρα από τις ακτές της Αφρικής και της Ασίας η βόμβα που πάνω της κάθεται ο σύγχρονος πολιτισμός της Δύσης. Άνθρωποι απελπισμένοι, κατά βάση από χώρες θύματα ιμπεριαλιστικών πολέμων – Αφγανιστάν, Ιράκ, Παλαιστίνη, Σομαλία - , πολλά γυναικόπαιδα, που έρχονται να αναζητήσουν άσυλο και λίγη από την ευημερία των δυτικών κοινωνιών. Πολλοί από αυτούς συλλαμβάνονται πριν μπουν στα φουσκωτά σκάφη που τους μεταφέρουν. Άλλοι αποτρέπονται από λιμενικά σκάφη της Ενωμένης Ευρώπης που επιτέλους βρήκε το νόημα της πολιτικής της ενοποίησης στο κυνηγητό «λαθρομεταναστών». Όσοι τα καταφέρνουν να βγουν απέναντι, συλλαμβάνονται και οδηγούνται σε κέντρα υποδοχής – κρατητήρια, μέχρι να ολοκληρωθεί η καταδίκη τους για παράνομη είσοδο στην χώρα και να πάρουν το χαρτί της απέλασης. Στις 30 μέρες που έχουν στη διάθεση τους για να φύγουν, αρκετοί φτάνουν σε λιμάνια – στην Ελλάδα κυρίως στην Πάτρα – για να συνεχίσουν από κει, αν τα καταφέρουν, το ταξίδι προς τη Δύση. Η ίδια ιστορία επαναλαμβάνεται από το Γιβραλτάρ και τα ανοιχτά της Μάλτας μέχρι τις θάλασσες νότια της Ιταλίας και το Αιγαίο. Είναι μια θαλάσσια διαδρομή σημαδεμένη με αίμα, γιατί προφανώς στην παραπάνω περιγραφή λείπουν αυτοί που δεν κατάφεραν ποτέ να φτάσουν στην άλλη πλευρά.

Είναι πολλή η συζήτηση για την οικουμενικότητα των δικαιωμάτων που γέννησαν οι ευρωπαϊκές αστικές επαναστάσεις, πολλές φορές και αρκετά παθιασμένη. Όμως το πραγματικό ερώτημα δεν είναι αν κατακτήσεις όπως το δικαίωμα ψήφου, ο περιορισμός της θρησκευτικής εξουσίας, τα δικαιώματα για τις γυναίκες και τις μειονότητες, είναι οικουμενικές ή όχι. Το ερώτημα είναι αν οι κατακτήσεις αυτές αποτελούν διαβατήριο για τους απελπισμένους του κόσμου που μας χτυπάνε την πόρτα ή αποτελούν κόκκινη κάρτα αποκλεισμού τους. Αν τα δικαιώματα αυτά είναι οικουμενικά, είναι αυτονόητο πως πρέπει να ανοίξουμε τις πόρτες και να δεχτούμε όλους όσους θέλουν να τα γευτούν. Αν όμως τα δικαιώματα αυτά μετατραπούν σε προϋποθέσεις για να ανοίξουμε την πόρτα μας, τότε δεν συνιστούν οικουμενικά δικαιώματα, αλλά περισυλλογή πτωμάτων.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την συζήτηση για την τέχνη; Νομίζω μεγάλη. Αν η πολιτική της Ευρώπης-φρούριο επικρατήσει, αν οι 18 μήνες προφυλάκισης και η οριστική καταδίκη προσφύγων που συλλαμβάνονται δεύτερη φορά περάσουν χωρίς σφοδρή αντίδραση, η τέχνη εντός των τειχών θα έχει χάσει οποιαδήποτε ηθική νομιμοποίηση. Θα είναι μια τέχνη αφυδατωμένη, ακόμα και αν στην μορφή και το περιεχόμενό της είναι πρωτοποριακή. Θα έχει χάσει το χαρακτηριστικό της γενικής απεύθυνσης σε όσους θέλουν να την απολαύσουν. Γιατί μετά τον 18ο αιώνα, στην Ευρώπη, η είσοδος των μαζών στο πολιτικό προσκήνιο άλλαξε ριζικά και το τι είναι τέχνη, έκανε πρόταγμά της και την επιταγή να φτάνει η τέχνη σε όλους, όσο δύσκολο και αν γνωρίζουμε πως είναι αυτό και λόγω της τέχνης ως τέτοιας και λόγω της κοινωνίας όπως είναι σήμερα.

Η συζήτηση αυτή είναι βέβαια παλιά. Η άνοδος του φασισμού τον Μεσοπόλεμο έδωσε το έναυσμα για μια μεγάλη αντιπαράθεση στους κύκλους των καλλιτεχνών. Κρατάμε και την ανάγκη της στράτευσης στις πολιτικές προκλήσεις που θέτει μια εποχή και την αυτονομία της τέχνης που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να βγάλουμε εκτός καλλιτεχνικού κύκλου τον Σελίν και τον Πάουντ επειδή διαφωνούμε με τις πολιτικές πεποιθήσεις τους.

Όμως εδώ δεν τίθεται απλώς ένα ζήτημα στράτευσης της τέχνης. Ο ορατός κίνδυνος είναι πως μέσα στην Ευρώπη θα εξελίσσονται ίσως τα πιο πρωτοποριακά καλλιτεχνικά πειράματα, τη στιγμή που στα σύνορά της θα εκτελούνται τα στυγνότερα εγκλήματα. Ο Σελίν και ο Πάουντ μπορεί να κάνανε τέχνη. Όμως, μπορεί μια έκθεση ή ένα μουσείο με την πινακίδα στην είσοδο "Απαγορεύεται η είσοδος σε σκύλους και σε νέγρους" να στεγάζει τέχνη;

Αυτός ο κίνδυνος είναι για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει η σύγχρονη τέχνη, αν δεν θέλει να καταλήξει σαν το φιλειρηνικό κίνημα του Ισραήλ - τόσο "πρωτοποριακό" και όμως τόσο ευνουχισμένο από τον τρόμο της πλημμυρίδας των Αράβων προσφύγων που θα επιστρέψουν στην παλαιστινιακή γη, αν υπάρξει ποτέ ειρήνη και δικαιοσύνη.

Μόνο ένα κίνημα που αντιστρατεύεται στην ρίζα της την εξουσία της ευρωπαϊκής κυρίαρχης τάξης μπορεί να διασώσει την τέχνη από μια ανεπανόρθωτη καταστροφή. Αν το κίνημα αυτό αγκαλιαστεί και από κομμάτια καλλιτεχνών, που θα φέρουν εντός του τόσο την προσωπική όσο και την "επαγγελματική" τους στράτευση, αυτό θα είναι ιδανικό.

Το βέβαιο είναι πως το μέλλον της σύγχρονης τέχνης είναι ακατάλυτα δεμένο με τους Αφγανούς που επιχειρούν να περάσουν καθημερινά τα θαλάσσια τείχη του Αιγαίου, έστω κι αν δεν την έχουν ακουστά ούτε στο ελάχιστο, έστω κι αν δεν έχουν δει ούτε ένα έργο του Φράνσις Μπέικον, σαν κι αυτά που αγόρασε με επευφημίες ο Αμπράμοβιτς.

(Tο post αυτό είναι κομμάτι της απολογίας μου για τις φορές που έχω χρησιμοποιήσει τη λέξη "λαθρομετανάστες" στο στρατόπεδο, ακολουθώντας εντολές. Οι φωτογραφίες από το νεκροταφείο της Μυτιλήνης.)

7 comments:

Anonymous said...

Αγαπητέ Svejk, αρχίζεις και με μπερδεύεις. Δημοσιεύεις ένα κείμενο γιά το ποδόσφαιρο. Ξεκινάει κουβέντα και - ευγενικά είναι αλήθεια - "την κάνεις". Δεκτόν. Τώρα καταπιάνεσαι με ένα άλλο τεράστιο ζήτημα. Δεν αποφεύγεις τις ιδεοληψίες που μας ταλαιπωρούν, χρόνια τώρα... Ν' αρχίσω κουβέντα; Φοβάμαι ότι πριν την τελειώσουμε - χωρίς να είναι απαραίτητο και να συμφωνήσουμε - πάλι θα "την κάνεις". Τι να κάνω;

Svejk said...

Ξεκίνα!
:)

al barouak said...

Το γεγονός είναι σκληρό. Δυστυχώς τα τελευταία 15 χρόνια υπάρχει πολύ σκληρή αντιμετώπιση των μεταναστών από την πλευρά της ΕΕ. Οι φωτογραφίες δείχνουν τα αποτελέσματα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής, που είναι ο θάνατος.
Ένα γεγονός που μπορεί να σε ταξιδέψει από την Μήδεια στον Κάφκα και στην ζωντανή πραγματικότητα της είδησης. Ο θάνατος των μεταναστών από τα χέρια της ελληνικής καταστολής είναι στην τελευταία θέση της θέασης και της ακροαματικότητας.
Ναι πράγματι η τέχνη μπορεί να βοηθήσει στην ανάδειξη του σοβαρού αυτού προβλήματος. Διάφορα είδη τέχνης όπως η μουσική και το ντοκυματερ έχουν παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναφορά τέτοιων συμβάντων. Στα εικαστικά πολλοί καλλιτέχνες έχουν τον πόλεμο και την μετανάστευση σαν θέμα τους.
Η τέχνη είναι απελευθέρωση (και όχι η εργασία) και η προσπάθεια που γίνεται από την άρχουσα τάξη είναι να την συνθλίβουν και να την προσαρμόζουν στο εμπορικό παιχνίδι (κάτι που από έξω φαίνεται ακίνδυνο). Πρέπει να είμαστε ενάντια στην κοινωνία του θεάματος, αλλά και σε κάθε τι που οδηγεί στην στρατευμένη τέχνη. Στην τέχνη δεν υπάρχει η ελπίδα ,η ουτοπία, η επανάσταση , το όραμα, αλλά η φόρμα κάτι πολύ υποδιεστερο από τα παραπάνω. Το περιεχόμενο διαμορφώνεται από τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες κάθε εποχής. Έτσι ένας καλλιτέχνης θα πρέπει να έχει τη πολιτική συνείδηση για να ασχοληθεί- για παράδειγμα- με το πρόβλημα των μεταναστών. Ένα δυνατό κίνημα μας φτάνει κοντά σε αυτό και όχι η «στρατολόγηση» καλλιτεχνών στις δικές μας τοποθετήσεις. Και αυτό εάν γίνει δεν είναι πια τέχνη αλλά προπαγάνδα (που εγώ προσωπικά συμφωνώ 100%). Είναι μεγάλη κουβέντα αυτό πάντως με την στρατευμένη τέχνη.
Όσο για τους διάφορους Αμπραμοβιτς θα καταλάβουν κάποτε ότι η Τέχνη είναι Δημόσιο Αγαθό!
Ερώτηση, εσύ τώρα με αυτό το ποστ τι έκανες τέχνη ή δημοσιογραφία;

Svejk said...

Πάντως όχι τέχνη... :)
Εγώ βασικα το 'βγαλα από μεσα μου.
Και γενικά νομίζω πρέπει να το αναδείξουμε τρελά σαν θέμα.
Τώρα, για το κομμάτι που αφορά την τέχνη, μην νομίζεις, είμαι στα περισσότερα σημεία σε απορία...

Anonymous said...

για να λυσεις τις αποριες σου δες αυτο το βιντεακι. Μιλαει ενας κριτικος κινηματογραφου και εχει πολυ ενδιαφερουσα αποψη
http://www.youtube.com/watch?v=O9u2I1kzck4&NR=1

Svejk said...

"...πως μαγειρεύεται εν τέλει το ραγού;..."
σου αντιπροτείνω αυτό, γιατί είναι και πιο σχετικό με την κουβέντα μας περί τέχνης:
http://www.youtube.com/watch?v=mLUGTwdYVLk
Ηλία μου, η αδυναμία σου να συμμετάσχεις σε οποιαδήποτε σοβαρή συζήτηση, έχει να κάνει με το ότι απολύεσαι (και άρα τρελαίνεσαι) σε δέκα μέρες...
Γι' αυτό και έχεις την συμπαράσταση όλων μας.

Svejk said...

Η Μαριάννα Τζιαντζή σκέφτεται και γράφει πάνω στις ίδιες φωτογραφίες που έχω αναρτήσει σε άρθρο της στην Καθημερινή της Κυριακής:
«Η πικρία της ζωής»
Tης Μαριαννας Τζιαντζη
Στη Μυτιλήνη μάς μετέφερε πριν από τέσσερις μέρες το «Πρωί πρωί Σαββατοκύριακο» (Αlpha) με τον Σπύρο Λάμπρου και την Αγγελική Καρδιόλακα. Ευτυχώς το θέμα δεν ήταν η (τηλεοπτικά) πολυσυζητήμενη προσφυγή στο Μονομελές Πρωτοδικείο κάποιων κατοίκων του νησιού με την οποία ζητούσαν να χρησιμοποιούνται οι όροι «Λέσβιος, Λεσβία, λεσβιακός» κ.λπ. αποκλειστικά ως γεωγραφικός προσδιορισμός και όχι ως προσδιοριστικός μιας ιδιαίτερης σεξουαλικής συμπεριφοράς - ένα ζήτημα που ουδόλως αγγίζει την ελληνική κοινωνία η οποία έχει πολύ πιο σοβαρά προβλήματα να ασχοληθεί.

Το θέμα του ρεπορτάζ ήταν οι συνθήκες διαβίωσης εκατοντάδων προσφύγων στο Κέντρο Κράτησης Μεταναστών στη Μυτιλήνη. Συνθήκες τριτοκοσμικές και απαράδεκτες, αφού σε ένα κτίριο που χωράει 350 άτομα στοιβάζονται γύρω στα 830. Ιδιαίτερα αδικημένα είναι τα παιδιά, αφού σε ένα θάλαμο για 60 άτομα στριμώχνονται, όπως ειπώθηκε, γύρω στα 160, ενώ πολλά από αυτά είναι άρρωστα ή υποσιτισμένα.Τα παιδιά που πάσχουν από ανεμοβλογιά ή φυματίωση βρίσκονται σε καραντίνα, δηλαδή σε ένα κοντέινερ, υπερπλήρες και αυτό.

Συνταρακτικά ήταν τα όσα είδαν με τα μάτια τους ο πρόεδρος του «Χαμόγελου του Παιδιού» και η εκπρόσωπος μιας μη κυβερνητικής ανθρωπιστικής οργάνωσης. Ενας αστυνομικός υπενθύμισε ότι η κατάσταση είναι δύσκολη όχι μόνο για τους φυλασσόμενους, αλλά και για τους φύλακες, καθώς τέσσερις αστυνομικοί ανά βάρδια είναι υπεύθυνοι για 830 άτομα διαφορετικών εθνικοτήτων και σε συνθήκες που ευνοούν τις τριβές, τον εκνευρισμό, την ένταση.

Ο τοπικός ανταποκριτής του καναλιού περιέγραψε εικόνες φρίκης στο νεκροταφείο της πόλης. Αρκετοί μετανάστες πνίγονται στη θάλασσα ή αφήνουν την τελευταία τους πνοή μόλις πατήσουν το πόδι τους στο νησί. Αυτοί θάβονται χωρίς κανενός είδους τελετή (αν όχι θρησκευτική, μια που το θρήσκευμά τους είναι άγνωστο, τουλάχιστον με κάποιου είδους αποχαιρετισμό). Απλώς ρίχνονται σε ένα λάκκο με μια πλάκα που γράφει την εθνικότητα και έναν αύξοντα αριθμό ανευρεθέντος πτώματος, π.χ., «Αφγανός 47», «Ιρακινός 48»... Επειτα από ένα χρονικό διάστημα, τα οστά δεν μεταφέρονται σε κάποιο οστεοφυλάκιο, αλλά παραμένουν πεταμένα στην άκρη της χωματερής, όπου, όπως καταγγέλθηκε, ο επισκέπτης του νεκροταφείου μπορεί να δει νεκροκεφαλές ριγμένες στο έδαφος. Ομως τα βάσανα των ζωντανών, όπως καταγγέλλουν και οι «Γιατροί χωρίς σύνορα» (βλ. χθεσινή «Κ») είναι τόσα πολλά που σκέφτεται κανείς ότι «καλότυχοι οι νεκροί, που λησμονάνε την πικρία της ζωής» ή μάλλον την πίκρα της επιβίωσης.

Δυνατό, καίριο το θέμα του ρεπορτάζ που όμως ήταν πιο πολύ προφορικό παρά τηλεοπτικό. Τέσσερις άνθρωποι, σε παράταξη, είχαν στηθεί κάτω από τον ήλιο και μιλούσαν στην κάμερα με φόντο το γαλάζιο Αιγαίο. Ασφαλώς, και μόνο το ότι μάθαμε για μια «ανθρωπιστική κρίση εν εξελίξει» δεν είναι λίγο, όμως η δύναμη του ρεπορτάζ θα ήταν πολύ μεγαλύτερη αν το συνόδευαν και εικόνες, ώστε τους ζωντανούς τα μάτια μας -και όχι μόνον τα αυτιά μας- να θρηνήσουν. Ωστόσο, το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που αγωνίζονται για να καταργηθούν οι «εικόνες ντροπής», που υπάρχουν έστω και αν δεν τις βλέπει ο τηλεθεατής, μας επιτρέπει να ελπίζουμε.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_30/07/2008_279440

Και ο Στρατής Μπαλάσκας εδώ:
http://forums.pathfinder.gr/State_Politics/thread.html?thread=178500