Στα στρατόπεδα είναι πολύ συνηθισμένη μια πινακίδα. Γράφει: "Ουτε μια σταγόνα αίμα στην ειρήνη". Οι απανωτοί θάνατοι φαντάρων τον μήνα Αύγουστο κάνουν αυτές τις πινακίδες να φαίνονται σαν ένα κακόγουστο αστείο.
Την μεγαλύτερη ανατριχίλα την ένιωσα όταν διάβασα τα νέα για τον φαντάρο που πέθανε λόγω ηλεκτρικής βλάβης στον θερμοσίφωνα. Στο φυλάκιο που ήμουν, ο θερμοσίφωνας είχε πρόβλημα. Κάθε φορά που κάναμε μπάνιο, ξέραμε ότι υπήρχε ένα ρίσκο. Η εικόνα ενός νέου ανθρώπου που κάηκε κάνοντας μπάνιο για να ξεκουραστεί από την υπηρεσία του είναι τόσο φρικιαστική, και όμως τόσο οικεία. Θα μπορούσε να είναι μια "σειρά μου", ένας γνωστός μου. Σε ένα απίθανο σενάριο, θα μπορούσα ακόμα να είμαι και εγώ.
Ένας νέος άνθρωπος, που η οικογένειά του τον εμπιστεύτηκε στα χέρια του Ελληνικού στρατού σε καιρό ειρήνης, δεν είναι πια ανάμεσά μας. Και για ποιό λόγο; Γιατί; Τι σημαντικό είχε άραγε να κάνει σ' αυτό το στρατόπεδο, όπου η διοίκησή του δεν είχε καν φροντίσει τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας, τα ηλεκτρικά της μονάδας;
Είχε να φυλάει σκοπιά. Αλλά για να φυλάει τι; Τις αποθήκες με το υλικό του ελληνικού στρατού; Ποιός θέλει να μπει στα στρατόπεδα για να το απαλλοτριώσει; Οι απαλλοτριωτές του υλικού είναι ήδη μέσα στα στρατόπεδα και βρίσκονται στις γραμμές των στελεχών του στρατού, όχι κάποιου αόρατου εχθρού. Δεν θέλω να πω με αυτό πως όλα τα στελέχη του Ε.Σ. κάνουν αυτή τη δουλειά. Αλλά οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ ξέρουν πως η οποιαδήποτε μείωση ή βλάβη του υλικού έχει να κάνει με την κακοδιαχείριση από το προσωπικό και όχι με κάποιους εξωτερικούς εχθρούς. Οι σκοπιές που βαράνε ασταμάτητα οι φαντάροι απλώς δεν προφυλάσσουν αυτό το υλικό.
Είχε να κάνει περίπολα. Αλλά τι σημαίνει περίπολο; Ακατάπαυστες βόλτες γύρω γύρω από ένα στρατόπεδο και υπογραφές σε μπλε και πράσινα τετράδια, που χρησιμεύουν μόνο για τα ρουφιανιλίκια που δίνουν και παίρνουν στους κόλπους των στελεχών για το ποιός ξύπνησε ή όχι, ποιός πούλησε την υπηρεσία για να τον καρφώσουν στον ανώτερο την επόμενη μέρα και ούτω καθεξής. Προστασία στρατοπεδου, υλικού και προσωπικού, μηδέν. Ο δεύτερος από τους φαντάρους που βρέθηκε νεκρός (από ναρκωτικά αυτός) ανακαλύφθηκε μετά από δέκα μέρες σε αποσύνθεση σε κάποια αποθήκη. Χωρίς να είμαι εκεί, ξέρω με βεβαιότητα πως έξω από το σημείο θα υπήρχε ένα τετράδιο περιπόλου, και πως σ' αυτό το τετράδιο περιπόλου επί δέκα ημέρες φαντάροι, δεκανείς, ΕΠΟΠ και στελέχη υπέγραφαν με την ένδειξη: "Καλώς". Και μέσα, σάπιζε το πτώμα ενός νέου ανθρώπου. Όλα "καλώς".
Είχε να κάνει θαλαμοφυλίκια, δουλειές γραφείου, κινήσεις. Αλλά όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν με τον έξω κόσμο. Έχουν όλα να κάνουν με την αυτοσυντήρηση ενός άχρηστου γραφειοκρατικού μηχανισμού, που δεν προσφέρει τίποτα πέρα από αγήματα και τιμές στους πολιτικούς και τους άρχοντες του τόπου όταν αυτοί στήνουν εκδηλώσεις για να κάνουν το κομμάτι τους.
Αν τα παραπάνω είναι οι εμπειρίες για το πόσο άχρηστος είναι ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας, υπάρχει και το κομμάτι ότι είναι επικίνδυνος. Πρώτα και κύρια για την υγεία των στρατιωτών. Τα ηλεκτρικά των μονάδων, που το ΓΕΕΘΑ έτρεξε να τα διορθώσει σε μία μέρα (ατυχώς την μέρα μετά τον τραγικό χαμό του άτυχου παιδιού), είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Ένα παράδειγμα: ο ελληνικός στρατός παίρνει τον νεαρό αντρικό πληθυσμό της χώρας και του δημιουργεί μαζικά πρόβλημα στις σπονδυλικές τους στήλες. Τα στρώματα και τα κρεβάτια του στρατού είναι όχι μόνο βρώμικα, αλλά και επικίνδυνα. Στραβώνουν τα σώματα αυτών που κοιμούνται σε αυτά επί έναν χρόνο, και τώρα μάλιστα, με το θράσος του Μεϊμαράκη που θέλει την θητεία υποχρεωτικά στα 18, θα στραβώνουν τα σώματα 18άρηδων εφήβων, ακόμα υπό διαμόρφωση. Φυσικά δεν γίνεται ούτε λόγος για αντικατάσταση των στραβών κρεβατιών και των στρωμάτων. Τίποτα δεν προκαλεί μεγαλύτερη παράλυση από τη σαπίλα ενός μηχανισμού που ενδόμυχα γνωρίζει τον ιστορικα χρεωκοπημένο ρόλο του, αλλά συνεχίζει να υπάρχει, και γι' αυτό αδυνατεί να προσφέρει έστω και τις πιο ελάχιστες υλικές βελτιώσεις.
Όσοι έχουν κάνει χρέη γιατρού στον ελληνικο στρατό, έχουν γι' αυτό ιδιαίτερη ευθύνη. Αν έσπαγε η σιωπή των γιατρών που ξέρουν επακριβώς την κατάσταση στις μονάδες, ξέρουν για τα κρεβάτια, για τα ντουζ, για τα σάντουιτς με τα συντηρητικά που φουσκώνουν τις κοιλιές των φαντάρων και τα πορτοφόλια των Panini, Στεργίου και σία, η ελληνική κοινωνία θα αναγκαζόταν να σκεφτεί πιο προσεκτικά το ζήτημα της στράτευσης των γιων της.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι λόγοι υγείας (τα περίφημα γιώτα, από το 5 μέχρι τα διάφορα χαρτιά ελευθέρας που φροντίζουν να προμηθευτούν όσοι τελικά μπαίνουν) είναι οι μόνοι που περιορίζουν την αυθαιρεσία των καραβανάδων και δίνουν το καλύτερο επιχείρημα για τις αντιστάσεις που αναπτύσσονται μέσα στα στρατόπεδα απέναντι στην αυθαιρεσία των παράλογων διαταγών.
Πρέπει με αφορμή αυτά τα περιστατικά και αυτές τις (διάχυτες στους περισσότερους φαντάρους) σκέψεις να ξεκινήσει μια μεγάλη κουβέντα για την κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας. Δεν εννοώ πως και άλλες κουβέντες δεν είναι χρήσιμες. Και αντιστάσεις μέσα στο στράτευμα πρέπει να εκδηλωθούν, και κουβέντες για την αγωνιστική στάση ζωής σχετικά με την επιλογή να πάει κανείς φαντάρος πρέπει να ανοίξουν. Αλλά το ζήτημα δεν είναι συνδικαλιστικό, ούτε απλώς ατομικής συνείδησης του καθένα. Είναι ζήτημα βαθιά πολιτικό, έχει να κάνει με το τι κοινωνία θέλουμε να έχουμε, πού θέλουμε να κατευθύνονται οι τεράστιοι πόροι που απορροφά σήμερα ο στρατός, τι ανθρώπους θέλουμε τελικά να βγάλουμε έξω στην κοινωνία. Και αν τα συνυπολογίσεις όλα αυτά, η απάντηση συνηγορεί ξεκάθαρα υπέρ της κατάργησης της υποχρεωτικής θητείας, όχι γιατί θέλουμε λιγότερα βάρη ή υποχρεώσεις σαν πολίτες αυτής της χώρας. Δεν θα ζητάγαμε ποτέ, για παράδειγμα, κατάργηση του υποχρεωτικού εννιάχρονου σχολείου. Γιατί, απλά, θέλουμε τα παιδιά να είναι στα σχολειά (έστω και αν φαινομενικά δεν το γουστάρουν). Αλλά δεν θέλουμε κανέναν να είναι μέσα στα στρατόπεδα.
Και δεν θέλουμε με τίποτα να είμαστε λιγότεροι, όπως λιγοστέψαμε τον Αύγουστο.
Ούτε μια σταγόνα αίμα στην ειρήνη.
Εμείς το λέμε. Και δεν είναι αστείο.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
28 comments:
Αδερφή, χέστης ή ψευτοαντιρρησίας?
Και τα τρία.
Εκτός από ψευτόμαγκας.
Το κειμενο ειναι πραγματικα πολυ καλο. Το διαβασα στο omhroi και μετα μπηκα στο μπλογκ σου οπου βρηκα και αλλα μεστα, εξυπνα και τεκμηριωμενα κειμενα σχετικα με την εμπειρια της θητειας. Θα θελα να κανω μια ερωτηση. Ποιος ειναι ο λογος που ωθει εναν ανθρωπο που αντιλαμβανεται το στρατο με αυτο τον τροπο να καταταγει; Να ξεκαθαρισω εδω οτι δεν εχω καμια διαθεση να κανω τον εξυπνο. Το ερωτημα που θετω αποτελει μια πραγματικη μου απορια η οποια με εχει απασχολησει αρκετα το τελευταιο διαστημα που ετυχε να γνωρισω μερικους ανθρωπους, οι οποιοι αν και αντιμετωπιζουν τη στρατιωτικη θητεια απο κριτικα ως εχθρικα παρολα αυτα επιλεγουν να καταταγουν στο στρατο. Ισως μεσω της ανωνυμιας που παρεχει το δικτυο να ηθελες να βοηθησεις. Σ' ευχαριστω ετσι κι αλλιως. Αρης
Και χέστης και αδερφή και ψευτοαντιρρησίας?
Εύγε! Mόλις απολυθείς έχεις όλα τα φόντα για αντμιν στο omhroi.gr
Τίποτα το εντυπωσιακό στην απάντηση που θα σου δώσω, Άρη.
Ένας συμβιβασμός ήταν. Με την οικογένεια βασικά. Νομίζω πως αν έλειπε αυτός ο συντελεστής θα είχα κάνει γενικότερα άλλες επιλογές, που θα κάνανε μάλιστα την αποφυγή της θητείας πολύ φυσική επιλογή.
Ίσως το μόνο βοηθητικό αυτής της επιλογής στην κουβέντα που κάνουμε τώρα μπορεί να είναι ότι οι σκέψεις ενάντια στην στρατιωτική μαλακία υπάρχουν τόσο μέσα όσο και έξω από το στρατό. Η ατομική επιλογή του καθένα δεν σημαίνει και ότι τάσσεται υπέρ ή κατά του στρατού και της θητείας γενικά. Και αυτό είναι χρήσιμο, ειδικά για όσους θεωρούν ότι όσοι μπαίνουν στο στρατό είναι μαλάκες (ή για όσους θεωρούν πως όσοι δεν μπαίνουν είναι γιωτάδες, έστω και αν μπορώ να σου πω από την εμπειρία μου με βεβαιότητα πως περισσότερο οι πρώτοι έχουν δίκαιο παρά οι δεύτεροι...).
Δεν ξέρω αν το παραμύθι της υποχρεωτικής θητείας θα λήξει με το ότι κάποια μέρα τα στρατολογικά γραφεία θα μείνουν άδεια από κόσμο γιατί απλά μια ΕΣΣΟ δεν θα σκάσει καθόλου. Αν αυτό γίνει, θα είμαι πολύ χαρούμενος.
Ξέρω όμως πως αρκετοί θα εξακολουθήσουν να πηγαίνουν για διάφορους λόγους, κυρίως κάνοντας έναν προσωπικό συμβιβασμό, όπως είναι πολλά από τα παιδιά που έχω γνωρίσει.
Οπότε, όπως και να 'χει, για να νιώσουν όλοι πιο δυνατοί, νομίζω πως αυτό που χρειάζεται είναι μια πολιτική κίνηση, ένα πολιτικό κίνημα για την κατάργηση της θητείας. Αυτό θα έκανε τους πάντες δυνατότερους. Και σίγουρα θα μεγάλωνε και τον αριθμό των ανθρώπων που κάνει την ατομική επιλογή να μην πάει. Επιλογή για την οποια μπορώ να σου πω ότι τη στηρίζω σε οποιονδήποτε με ρωτάει το κλασικό: να πάω ή να μην πάω.
Μάλλον έγραψα πολλά, αλλά ήταν και σκέψεις με αφορμή σχόλια που έγραψε κόσμος στο omhroi. Οπότε διάβασέ το σαν ένα γενικότερο σχόλιο.
Και κάτι τελευταίο για τον έτερο "συνομιλητή".
Εγώ είμαι και χέστης και αδελφή και ψευτοαντιρρησίας.
Εσύ αν δεν είσαι ΕΠΟΠ, γίνε.
Πολυ ντομπρα απαντηση. Θελει μεγαλα @@ για να μην χρυσωνεις το χαπι που πρεπει να καταπεις, ειδικα οταν αυτο εχει τη στυφη γευση της θητειας. Αν ειμασταν μουρη με μουρη θα λεγα κι αλλα, αλλα μπροστα σε ενα πληκτρολογιο χανουν λιγο τη σημασια τους. Να σαι καλα. Αρης
Όχι φίλε ΕΠΟΠ δεν είμαι...
Αξιοπρεπής και άντρας είμαι...
Αντράκι, το κουβαδάκι σου και σ' άλλη παραλία, λοιπόν...
Άρη, χάρηκα πολύ. Τα λέμε.
Αγαπητέ Svejk, καλό μεσημέρι. Έχω αρκετές παρατηρήσεις σχετικά με το ζήτημα της θητείας. Όμως, πριν το κάνω θέλω να μου διευκρινίσεις αν είμαι ανεπιθύμητος στο blog σου. Το ρωτώ γιατί, γιά δεύτερη φορά αγνοείς τα ερωτήματά μου. Κι όταν λέω αγνοείς, εννοώ, όχι πως δεν απαντάς (δεν είσαι υποχρεωμένος), αλλά πως δεν απαντάς διευκρινίζοντας ότι δεν θέλεις να απαντήσεις! Δεν νομίζω να είναι υπερβολική απαίτηση από έναν συνομιλητή τριών μηνών, έτσι δεν είναι;
Λοιπόν, να "την κάνω";
Χαιρετώ εγκαρδίως.
Καθόλου υπερβολικό Ν.Κ.
Είσαι 100% καλοδεχούμενος.
Αν δεν μπορώ να απαντάω πάντα, έχει να κάνει με το ότι δεν έχω πάντα το κουράγιο και την όρεξη να το κάνω.
Και όταν την βρίσκω, θέλω αρκετές φορές να γράψω κάτι που μου έχει σφηνωθεί στο μυαλό, έστω κι αν αυτό είναι άσχετο ή δεν κολλάει με τα προηγούμενα (όπως κι εσύ παρατήρησες σωστά, το post για την Επίδαυρο ήταν τουλάχιστον άκαιρο με δεδομένα τις διακοπες που προηγήθηκαν και την καινούργια μονάδα).
Όσον αφορά το ερώτημά σου για τη νέα μονάδα, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες από εδώ. Θα ήταν άστοχο νο το κάνω. Για λόγους που μπορώ να σου εξηγήσω εκτός blog.
Αυτά ως απάντηση.
Αναγκάστηκα να σβήσω ένα σχόλιο που ξέφυγε από οποιαδήποτε έννοια συζήτησης.
Τα ξαναλέμε.
Αγαπητέ Svejk,
Χαίρομαι γιά την απάντηση. Μία διόρθωση: Δεν υπενόησα ότι το άρθρο σου γιά την Επίδαυρο (που δεν ήταν γιά την Επίδαυρο!) ήταν άκαιρο. Μιά χαρά άρθρο ήτανε! Απλώς μου έλλειψε η ενημέρωση γιά την άδεια σου. Από ενδιαφέρον εννοείται, όχι "κουτσομπολίστικη" διάθεση. Και φυσικά, οι ερωτήσεις γιά την νέα σου μονάδα δεν είχαν σκοπό να σε φέρουν σε δύσκολη θέση!
Αυτά τα λίγα προς το παρόν (έχω πίεση χρόνου). Θα επανέλθω επί του άρθρου. Ως τότε,...
Χαιρετώ εγκαρδίως.
Αγαπητέ Svejk,
Όπως είχα γράψει νωρίτερα, επανέρχομαι. Λοιπόν: Θέμα στρατιωτικής θητείας. Ζόρικο θέμα. Γιά την Αριστερά, δυό φορές ζόρικο. Και γιά το κομμάτι της που αυτοτοποθετείται στο επαναστατικό ρεύμα, τρείς και βάλε!
Πώς το αντιμετωπίζει αυτό το ζόρι η Αριστερά; Κατά την γνώμη μου το κάνει με προβληματικό τρόπο.
Καλύτερα από όλους, αλλά μόνο συγκριτικά, το κάνει το ΚΚΕ. Δεν υιοθετεί το αίτημα της κατάργησης της υποχρεωτικής θητείας, ζητά την μείωσή της (μέχρι πού;) και φυσικά προωθεί τα κλασικά αιτήματα της Αριστεράς γιά τον "εκδημοκρατισμό" του στρατού και τα συναφή. Επιπλέον, κάτι σημαντικό: Zητά την κατάργηση του επαγγελμάτικού στρατού.
Η περί τον ΣΥΡΙΖΑ αριστερά, όπως και με πολλά άλλα ζητήματα, τηρεί την αγαπημένη της στάση: "Κ' ακείνο ποιείν και τούτο μη αφιέναι". Ήξεις-αφήξεις δηλαδή. Δεν έχει το θάρρος να ζητήσει την κατάργηση, αλλά συχνά-πυκνά κάνει "πλάτες" στις κινήσεις των αντιρρησιών συνείδησης που ουσιαστικά αυτό ζητούν.
Το ρεύμα της επαναστατικής αριστεράς, χωρίς να χαρακτηρίζεται από ομοιογένεια θέσεων, είναι πιό κοντά στην κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας. Όμως είναι φανερές και οι αντιφάσεις της και τα προσχηματικά επιχειρήματα σε σχέση με το επαναστατικό πρόταγμα που επίμονα θέτει.
Πολλά παρόμοια προβλήματα έχει και το δικό σου άρθρο αγαπητέ Svejk. Συνοπτικά:
1) Οι δυσλειτουργίες του στρατού, στις οποίες κατά ένα μέρος οφείλονται και οι θάνατοι στρατιωτών, πόσο αποτελεσματικά μπορούν να στηρίξουν το αίτημα της κατάργησης; Λίγο ομολογουμένως, αν αναλογιστεί κανείς ότι δεν "διαγράφεις" το αυτοκίνητο από την ζωή σου, επειδή αυτό που έχεις "τα 'φτυσε" στην μέση της Εθνικής, ούτε το Internet επειδή οι πάροχοι σε αφήνουν χωρίς σύνδεση μέρα παρά μέρα. Αυτό που αυτομάτως σου έρχεται στο μυαλό είναι να μειώσεις τις δυσλειτουργίες. Χώρια που ένας ακραιφνής οπαδός του καπιταλισμού θα σου πει: "Είδατε; Τι λέω τόσα χρόνια παιδιά; Ο,τι δημόσιο κίνδυνος-θάνατος! Αφήστε την ιδιωτική πρωτοβουλία να μεγαλουργήσει!". Όπως ξέρεις πολύ καλά, στο Ιράκ όντως "μεγαλουργεί"...
2) Ναι, όντως, αυτά που κάνουν οι φαντάροι στην θητεία τους δεν είναι σημαντικά. Επειδή όμως μιλάμε για σ τ ρ α τ ι ω τ ι κ ή θητεία Svejk, ξέρεις ποιά είναι τα σημαντικά; Εκπαίδευση στα όπλα (πέταξες χειροβομβίδα αγαπητέ Svejk;), ασκήσεις και κόντρα ασκήσεις με πραγματικά πυρά, χειμερινές και θερινές διαβιώσεις, ασκήσεις επιβίωσης υπό αντίξοες συνθήκες και άλλα ων ουκ έστι αριθμός. Αυτό ζητάς; Όχι θα μου πεις, αυτά τα ζητάνε οι στρατόκαυλοι! Τότε πρόσεχε όταν λες "οι φαντάροι δεν κάνουν σημαντικά πράγματα".
3) Θα καταλάβαινα πολύ καλύτερα (όχι υποχρεωτικά πως θα συμφωνούσα κιόλας) την θέση σου αν έθετες θέμα κατάργησης του στρατού. Όμως εσύ δεν λές αυτό! (Γιατί άραγε; Προσπάθησε να το απαντήσεις αυτό. Όχι σε μένα. Στον εαυτό σου, αλλά με ειλικρίνεια). Εσύ ζητάς κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας. Και ποιός θα αντικαταστήσει τους κληρωτούς; Μα οι επαγγελματίες φυσικά! Οι αγαπημένοι σου ...ΕΠΟΠ! Αυτό θέλεις Svejk; Αδυνατώ να το πιστέψω. Αλλά επίσης αδυνατώ να συμπεράνω, ότι η θέση σου οδηγεί σε κάτι άλλο!
Λοιπόν να το πω ευθέως - ήδη το ξέρεις, μορφωμένο παιδί είσαι και επιπλέον αριστερός. Εγώ θέλω τον Svejk στον στρατό! Αφού προς το παρόν δεν μπορούμε παρά να έχουμε στρατό (μεταξύ μας, έλα πες το δεν είναι ντροπή, αυτός δεν είναι κι ο λόγος που δεν ζητάς την κατάργησή του;), θέλω τον Svejk και τον κάθε Svejk, Ηλία, Άρη, Μιχάλη, Χρήστο, Άγγελο, Νικηφόρο, στο χακί! Και ξέρεις γιατί; Γιατί, έναν Νοέμβρη, πριν από 35 περίπου χρόνια, ένας τέτοιος πιθανόν Svejk εκείνης της εποχής, είπε σε μένα κι ένα τσούρμο συντρόφους: "Από δεξιά! Από την Τοσίτσα ευθεία πάνω! Στην Στουρνάρη είναι μπάτσοι και μπουζουριάζουν!"...
Χαιρετώ όπως πάντα: Εγκαρδίως!
Υ.Γ. Ο δαίμων του πληκτρολογίου στο προηγούμενο σχόλιο με ξεφτίλισε! Άκου "έλλειψε"!
Είναι αλήθεια Σβέικ ότι το αρχικό σου post συνηγορεί περισσότερο υπέρ μιας μείωσης της στρατιωτικής θητείας στον απολύτως αναγκαίο χρόνο εκπαίδευσης (2-3 μήνες?) παρά υπέρ της κατάργησης της θητείας συνολικά.
Κάποιος που μπαίνει το Νοέμβρη...
Ένα πολύ ωραίο σχόλιο από τον Νικηφόρο σε μια συζήτηση που πραγματικά με απασχολεί. Λοιπόν, έχουμε και λέμε:
Η στάση της Αριστεράς σε ένα – πραγματικά ζόρικο – θέμα όπως είναι ο στρατός είναι όντως προβληματική. Ο πρώτος και ο κύριος λόγος για αυτή την προβληματική στάση είναι η απροθυμία της Αριστεράς να βγει εκτός του πλαισίου της εθνικής ενότητας («συναίνεση» είναι ο μοντέρνος όρος). Είναι η ίδια αδυναμία που κάνει την Αριστερά να στηρίζει τον Καραμανλή στο σκοπιανό μιλώντας για «σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό», η ίδια αδυναμία που την κολλάει στα θέματα των εξοπλισμών (ιδιαίτερα όταν αυτοί είναι «εθνικοί» ή δεν προέρχονται από τους Αμερικάνους), η ίδια που την αναγκάζει να ντύνει αντι-ιμπεριαλιστικά την αντιτουρκική φιλολογία του κυρίαρχου δημόσιου λόγου (βέτο στην είσοδο Τουρκίας στην ΕΕ), αντί να συγκρουστεί κατά μέτωπον μαζί της. Το βαρίδι αυτής της «εθνικής συναίνεσης», που υποτίθεται πως κάνει τον λόγο της Αριστεράς «λαϊκό», ενώ στην πραγματικότητα υποτάσσει τη στρατηγική των υποτελών τάξεων στις κυρίαρχες, εκφράζεται και στην περίπτωση του στρατού.
Το ΚΚΕ από αυτή την άποψη έχει την χειρότερη στάση (κι εδώ είναι η πρώτη μου διαφωνία με τον Νικηφόρο). Ο «λαϊκός πατριωτισμός» είναι υποτίθεται ο τρόπος να αγγίξει η Αριστερά τις λαϊκές μάζες και το «προοδευτικό κομμάτι» του στρατεύματος (τα «αντιιμπεριαλιστικά» στελέχη, που υπάρχουν κάπου στην φαντασία του Περισσού). Έτσι, καταλήγει να υποτιμά (ως απολίτικους, λιποτάκτες, ψευτοαντιρρησίες, χασικλήδες και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς) τους νέους που δεν γουστάρουν να πάνε στο στρατό, την ίδια στιγμή που ξεσκονίζει την καρέκλα του «δημοκράτη στρατηγού» που θα πάρει τη θέση του Σαράφη στο νέο ΕΑΜ, κάνοντας φυσικά και τις απαιτούμενες εθνικές προσαρμογές στον λόγο του. Όμως τι τα θες, όσο κι αν η ΚΟΒΑ του ΚΚΕ στη Μυτιλήνη έστελνε στον στρατηγό την εφημερίδα της, ο στρατηγός διάβαζε Ελεύθερο Τύπο. Απλό και καθαρό.
Η γραμμή αυτή, όταν φτάνει στους απλούς φαντάρους και τη διαβίωση τους, μπάζει από παντού. Μιλάει μόνο για τις «δυσλειτουργίες», την λειψή εκπαίδευση, τον επαγγελματικό στρατό, τους φαντάρους έξω από τα σύνορα και τα λοιπά. Κι έτσι, ενώ κατηγορεί όσους είναι με την κατάργηση της θητείας για αποδοχή της ιδιωτικοποίησης και του κοσμοπολιτισμού, ουσιαστικά η ίδια καταλήγει να ευθυγραμμίζεται με τους χειρότερους καραβανάδες και τους Καρατζαφέρηδες. Μιλάει βέβαια για συντομότερη (εξάμηνη) θητεία, ανταποκρινόμενη έτσι στην αντιμιλιταριστική διάθεση της νεολαίας (η ΕΔΑ μίλαγε για δωδεκάμηνη θητεία, τι άλλαξε άραγε; Μήπως οι καραβανάδες προσαρμόστηκαν ή μήπως υπάρχει κάποιος ειδικός μετρητής των αντοχών του «λαϊκού στρατιώτη»;…). Αλλά η θητεία αυτή θα είναι σίγουρα πιο εντατική, άρα πιο πολλές βολές, πιο συχνά σκηνάκια, πιο ζόρικη εκπαίδευση, πιο πολλές παρελάσεις (το ΚΚΕ είναι υπέρ), πιο μεγάλη εξουσία ουσιαστικά των καραβανάδων πάνω στον φαντάρο. Όταν μάλιστα αυτή η γραμμή πάει να δώσει «πρακτικές» λύσεις, σπάει τα μούτρα της: η ΚΝΕ ζητάει να μειωθούν οι σκοπιές (σωστό), αλλά να μπουν κάμερες στα στρατόπεδα. Χαφιεδοκάμερες δηλαδή, που θα κάνουν τους φαντάρους πιο ευάλωτους στον έλεγχο (το ξέρω γιατί το ζω, το δικό μου στρατόπεδο έχει κάμερες στη σκοπιά, από όπου οι πιο στραβοί ΑΥΔΜ παρακολουθούν αν αράζουν τα φαντάρια) και βέβαια θα μπορούν να έχουν και κανένα ματάκι έξω από τα στρατόπεδα αν τύχει και περάσει καμιά πορεία, κλπ, κλπ.
Ο ΣΥΝ είναι έτσι ακριβώς όπως τον περιγράφεις: και τούτο κι εκείνο. Το τούτο οφείλεται στο ότι είναι κόμμα της «εθνικής ενότητας», του εθνικού δημοκρατικού τόξου, του σοσιαλισμού με τα εθνικά χρώματα, πες το όπως θέλεις, οι ανανεωτές έχουν επιλέξει πολλές φόρμουλες στην σαρακονταετή πορεία τους. Το κείνο οφείλεται αφενός στα ανοίγματα τύπου ΣΥΡΙΖΑ (εξού και η επερώτηση στη Βουλή του Κοροβέση), αφετέρου στην πιο δεξιά σοσιαλδημοκρατική τάση του ΣΥΝ που φλερτάρει με τον φιλελευθερισμό και που πραγματικά δεν θα είχε κανένα πρόβλημα με τον επαγγελματικό στρατό. Έτσι, αν στο κέντρο του ΣΥΝ (με τους τρέχοντες εσωκομματικούς συσχετισμούς) βρίσκεται η παραδοσιακή αριστερή φιλολογία για εκδημοκρατισμό του στρατού, κλπ, στα άκρα του (αριστερά και δεξιά) βρίσκονται οι απόψεις περί κατάργησης της υποχρεωτικής θητείας (από το Κοκκινοπράσινο και το Δίκτυο μέχρι τον Γουσέτη της Αυγής που στηρίζει τον Πετρομελίδη). Αυτή η τραμπάλα εξηγεί τις ανακολουθίες που σωστά επισημαίνεις.
Και η επαναστατική Αριστερά; Λίγο πολύ όπως το περιγράφεις. Ανάλογα με τις ιδεολογικές και οργανωτικές καταβολές, πηγάζουν και οι θέσεις και τα αντίστοιχα προβλήματα όταν αυτά εκδηλώνονται. Ίσως αξίζει να σταθούμε περισσότερο σε κινήσεις φαντάρων που πρόσκεινται στην επαναστατική Αριστερά (Σπάρτακος και ΝΑΡ): εδώ σωστά έχουν βγει τα συμπεράσματα για τις αδυναμίες και τους συμβιβασμούς που πηγάζουν από την εθνική συναίνεση της Αριστεράς στις δύο ορθόδοξες εκδοχές της. Αλλά κόκκινη γραμμή παραμένει ο σεβασμός της υποχρεωτικής θητείας (ως «αστικοδημοκρατικό κατάλοιπο», λαϊκή κατάκτηση και κόντρα στον κοσμοπολιτισμό και την επαγγελματοποίηση). Έτσι προκύπτουν τα μακροσκελή πλαίσια με τα πολύ ριζοσπαστικά αιτήματα, από τις επιτροπές φαντάρων μέχρι την ασφάλιση του οπλίτη και λοιπά. Αλλά, το πρόβλημα είναι πως μέσα στα στρατόπεδα η κουβέντα που γίνεται δεν είναι για μαζικό συνδικαλισμό, αλλά για την παράνοια της στρατιωτικής θητείας. Κι εδώ ο θείος Λένιν (που καλό είναι να χρησιμοποιούμε περισσότερο την μέθοδο παρά τα τσιτάτα του) είχε απόλυτο δίκιο, όταν το 1903 έδινε την μάχη ότι μέσα στα εργοστάσια οι εργάτες δεν νοιάζονται μόνο για το μεροκάματο, αλλά νοιάζονται και για την Οχράνα. Και άρα και η Αριστερά θα πρέπει να μιλάει όχι μόνο συνδικαλιστικά, αλλά και πολιτικά, να δίνει ηγεσία γιατί αλλιώς παραμονεύουν να δώσουν ηγεσία οι κάθε λογής φιλελεύθεροι, αυτοί που σήμερα είναι με τον μικρό και ευέλικτο στρατό, την λύση ΕΠΟΠ και λοιπά. Αν η Αριστερά δεν ηγηθεί σ’ αυτό το αίσθημα για ριζικές πολιτικές λύσεις στο θέμα της στρατιωτικής θητείας, θα τρέχει και δεν θα φτάνει να μαζέψει τον κόσμο από τις ποδιές όχι του Γουσέτη, αλλά του Γιωργάκη, του Μάνου ή κάποιου ΝΑΤΟθρεμμένου έλληνα καραβανά.
Τώρα λοιπόν μετά από όλο αυτό το μακρυνάρι, μπορώ να το μαζέψω:
1)Οι δυσλειτουργίες του στρατού δεν οφείλονται σε «υπερβάσεις» ή σε λάθη του αρχικού σκοπού του. Οφείλονται πρωταρχικά στην ίδια την φύση του αστικού στρατού, ενός στρατού στον οποίο μια τάξη που έχει την εξουσία ντύνει στο χακί τα παιδιά μιας τάξης που δεν έχει την εξουσία και τα θέτει υπό τον έλεγχο μιας κάστας που είναι με χίλια νήματα δεμένη ξανά με την τάξη που έχει την εξουσία. Οι φαντάροι είναι για τον στρατιωτικό μηχανισμό ό,τι οι «λαθρομετανάστες» για τους λιμενικούς που τους περισυλλέγουν (στο νησί τους αποκαλούσαν «τεμάχια»). Και το αποφασιστικό εδώ δεν είναι το «δημόσιο», είναι το «αστικό». Σωστά λες πως εύκολα κάποιος νεοφιλελεύθερος μπορεί να την πέσει στο «δημόσιο» γενικά μέσω του πεσίματος στον στρατό. Αλλά αυτό δεν είναι μειονέκτημα του δικού μου επιχειρήματος Νικηφόρε, είναι μειονέκτημα όσων μπλέκουν το κρατικό με το δημόσιο, την μορφή με το περιεχόμενο, και όντως καταλήγουν να αδυνατούν να απαντήσουν στα τερτίπια των νεοφιλελεύθερων. Η Αριστερά παιδεύτηκε πολύ με αυτό το μπέρδεμα, σκέψου για παράδειγμα τον χαρακτηρισμό των ανατολικών καθεστώτων ως σοσιαλιστικών επειδή τα πάντα ήταν δημόσια (ήταν;). Δεν νομίζεις πως είναι καιρός να σταματήσουμε να κάνουμε τα ίδια λάθη;
2) Γι΄ αυτό, ενώ είναι καλή και χρήσιμη όλη η φιλολογία που ξεμπροστιάζει τον στρατό για την δήθεν εκπαίδευση που προσφέρει, που δήθεν είναι υποχρέωση του πολίτη στην πατρίδα, ενώ είναι χάσιμο χρόνου για τους νέους ανθρώπους, το επιχείρημα αυτό δεν πρέπει να οδηγεί στο ότι θέλουμε συστηματικότερη, εντονότερη, κλπ, θητεία. Είναι αντίθετα μια καλή αφορμή για να κουβεντιάσουμε για τον παραλογισμό της στρατιωτικής θητείας γενικά, για να μιλήσουμε για την φύση του στρατού, το ταξικό σύστημα που αυτός εξυπηρετεί, για να κερδίσουμε κόσμο όχι απλώς σε άλλο ένα συνδικαλιστικό αίτημα, αλλά σε μια διαφορετική, σοσιαλιστική κοσμοθεωρία.
3)Είμαστε και οι δύο αριστεροί. Αυτό σημαίνει ότι θέλουμε να δούμε λύσεις σε επίπεδο κοινωνίας, θέλουμε τον κόσμο να λειτουργεί, να σκέφτεται, να δρα με τρόπο συλλογικό. Στο τέρμα του δρόμου (ή μήπως στην αρχή του;…) θέλουμε μια κοινωνία χωρίς όπλα, χωρίς βία, χωρίς καταναγκασμό. Αλλά ξέρουμε πως σ΄ αυτή την πορεία θα ζητήσουμε από τον κόσμο να πολεμήσει, πολύ πιθανό σε κάποια στιγμή του και στρατιωτικά απέναντι σε έναν στρατιωτικοποιημένο αντίπαλο. Γι΄αυτό δεν είμαστε, ή τουλάχιστον εγώ δεν είμαι πασιφιστής. Δεν είμαι ενάντια στον στρατό γενικά. Είμαι όμως ενάντια στον στρατό όχι απλώς «όπως είναι σήμερα» (δεν θα ήμουν πχ με μια εκδοχή στρατού πιο οργανωμένου, κλπ κλπ), αλλά με κυρίαρχη την τάξη που κυριαρχεί σήμερα.
Αν δεν μίλησα για την «κατάργηση του στρατού» στο αρχικό post μου, δεν είναι για κάποιον βαθύ ή μυστήριο λόγο. Είναι γιατί (πέραν του ότι έγραφα χαλαρός) θέλω να είμαι πολιτικός, Νικηφόρε, ακόμα και σ’ ένα τόσο ανόητο πράγμα όσο είναι αυτό το blog. Θα μπορούσα να έχω σαν τίτλο: «Για την κατάργηση του αστικού στρατού, για την αντικατάστασή του από ένοπλα σώματα του επαναστατημένου προλεταριάτου». Και πίστεψέ με, δεν θα έλεγα ψέματα, γιατί αυτή είναι η άποψή μου, και πιστεύω πως είναι και η ορθή. ‘Όμως, η παράταξή μας θα πρέπει να μάθει να ακούει, όπως επίσης θα πρέπει να ξαναδιδαχτεί πώς να μιλάει. Ειδικά, αν πρόκειται για την εκδοχή της Αριστεράς που εγώ υποστηρίζω, την εκδοχή της επαναστατικής αριστεράς.
Η κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας είναι εκεί από όπου εγώ οσμίζομαι πως πρέπει να ξεκινήσει η αντιμιλιταριστική προπαγάνδα σήμερα, όχι για να αποδεχτούμε τον επαγγελματικό στρατό, αλλά για να συζητήσουμε από το τι θα γίνει σε έναν πόλεμο με την Τουρκία μέχρι το αν μπορεί να γίνει επανάσταση σήμερα. Κι αυτό χωρίς η υποταγή μας στο «αξιόμαχο του ελληνικού στρατού» να βάζει φρένο σ΄ αυτή την κουβέντα, όπως το κάνει στην περίπτωση της κατεστημένης Αριστεράς.
Κοντολογίς: αν αποδεχτούμε πως «δεν μπορούμε παρά να έχουμε στρατό», τότε θα αποδεχτούμε και τον ρεαλισμό «πως δεν μπορούμε παρά να έχουμε χούντα, δεν μπορούμε παρά να έχουμε καπιταλισμό». Τη βραδιά του Νοέμβρη (όπως και άλλοτε, του Οκτώβρη, του Μάη, του Ιούλη) κάποιοι σύντροφοί μας έδωσαν διαφορετική απάντηση σ’ αυτόν τον ρεαλισμό. Εσύ μπορείς να το θυμηθείς αυτό, εγώ είμαι απλώς μια μακρινή σπορά της.
Πωπω φλυαρία!...
Όπως λες κι εσύ, χαιρετώ εγκαρδίως!
ΣΙΓΑ ΘΑ ΣΟΥ ΣΚΙΣΤΕΙ ΚΑΝΑ ΚΑΛΣΟΝ...
KΛΑΣΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ: ΚΡΥΒΩ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΛΟΓΟ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΜΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ...
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ? ΜΟΥ ΛΕΙΠΟΥΝ ΤΑ ΠΟΥΠΟΥΛΕΝΙΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΑΚΙ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΤΗΣ ΜΑΜΑΚΑΣ ΜΟΥ...
ΟΤΑΝ ΒΡΕΙΤΕ ΤΟΝ ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΧΤΕΙΤΕ ΘΑ ΚΕΡΔΙΣΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ
Ανώνυμε φίλε της 20ης Σεπτεμβρίου, 2.44 ΡΜ,
Αν θέλεις να μπεις στην κουβέντα, καλώς. Κάνε το όμως με ευπρέπεια. Η ελληνική γλώσσα παρέχει όλες τις δυνατότητες γιά να εκφράσεις την διαφωνία σου με όση σφοδρότητα επιθυμείς. Μη γαμάς όμως την κουβέντα με τέτοιου χαμηλού επιπέδου σχόλια!
Αν αφαιρέσεις τους λαθρομετανάστες (έφεδρους) από το στρατό τότε διαλύεις όλη τη δομή του σύγχρονου στρατού. Τόσο οικονομικά όσο και κοινωνικά.
Οικονομικά γιατί τα τεράστια (ψεύτικα) ποσά που δαπανιούνται για τους έφεδρους στρατιώτες (στρατόπεδα - φαγητό - κρεβάτια κ.α.) δεν θα μπορούν ποια να δικαιολογηθούν.
Κοινωνικά γιατί οι ΕΠΟΠ άμεσα υποβιβάζονται σε ρόλο φαντάρου, πράγμα που θα ταράξει ακόμα και αυτά τα άχρηστα σκυλιά.
Για αυτούς τους λόγους Νικηφόρε ο στρατός δεν θα γίνει από < < λαϊκός > > μισθοφορικός αλλά θα δεχτεί μια γερή κλωτσιά στα αρχίδια.
Υ.Γ.1 Φλου κανόνισε να έρθεις στην γκατζολία να σου πω εγώ μετά για τις επιλογές μου :)
Υ.Γ.2 Švejk Αυτή τη φλυαρία σου ήθελα στα πουπουλένια σου στρώματα αλλά μου την χάλασε ο γαμοστρατός. Μόνο και μόνο για αυτή την χασούρα πρέπει να καταργηθεί. Άσε που θα μας πάρει και τον Μπάμπη τον Φλου
Υ.Γ.3 Πουπουλένιε έχει χώρο και για σένα στο κρεβάτι.....
Μια κουβεντα για το νικηφορο: Δυστυχως μας χωριζει ενα μεγαλο ηλικιακο χασμα (και σε πολλες περιπτωσεις τα χασματα αυτα γεφυρωνονται πολυ πιο δυσκολα απο τα πολιτικα ή τα ταξικα) για να μπορεσουμε να αντιπαραθεσουμε γονιμα τις αποψεις μας. Ενα μικρο σχολιο μονο. Απο το '70 μεχρι και σημερα εχεις πιτσιρικαδες 18-25 μεσα στα πανεπιστημια ετοιμους να παρουν τα ρισκα τους (αλλος περισσοτερο, αλλος λιγοτερο αναλογα με την εποχη, την ιδιοσυγκρασια κτλ) και μετα εχεις 30ρηδες με δουλιτσες, καραφλιτσες, κοιλιτσες, παιδακια. Μικροαστους νομιζω τους λενε αυτους. Δε σε εχει απασχολησει ποτε τι μεσολαβει αναμεσα σε αυτες τις δυο φασεις της ζωης του ανδρος?
Και δυο κουβεντες για τον οικοδεσποτη:
Μπορει να συμφωνω ή να διαφωνω με τις αποψεις και τις αναλυσεις σου για τις πρακτικες του Λενιν, τον επαναστατικο στρατο, την εφοδο στον ουρανο και ολο τα συναφη. Ξερεις κατι ομως; Δεν εχει καμια απολυτως σημασια. Το 1917 ειχε, το 1945 ειχε, το 1968 ειχε. Σημερα δεν εχει. Και δεν εχει γιατι δεν υπαρχει αριστερα σημερα. Και για να προλαβω τα αυτονοητα να πω οτι δεν υπαρχει ενας πολιτικος και κοινωνικος πολος που να διαθετει τη βουληση της μετωπικης συγκρουσης και παραλληλα να μπορει να πεισει μια ισχυρη μειοψηφια ανθρωπων οτι αυτο μπορει να το επιτυχει. Λιγο κωδικοποιημενα αυτο ηταν η αριστερα και σημερα τετοιο πραγμα δεν υπαρχει.
Ο στρατος ειναι εδω ομως. Ειναι πραγματικοτητα για τη ζωη καθε νεου ανθρωπου.
Οποτε οταν κατι υπαρχει και κατι αλλο οχι μου φαινεται απο ανοητο ως εξεζητημενο να συζηταμε για τη μεταξυ τους σχεση.
Ετσι χοντροκομενα οπως το βλεπω η υποχρεωτικη στρατευση θα καταργηθει. Θα αργησει λιγο γιατι η μαμα-πατριδα ειναι ανατολιτισα και της αρεσει να παιρνει το χρονο της. θα καταργηθει και ο στρατος θα γινει επαγγελματικος οπως εγινε στην Ιταλια, την Ισπανια, τη Γερμανια και αλλου. Δεν ειναι δικο μας νταλαβερι αυτο, ειναι αλλωνων. Κανεις δε θα ρωτησει την αριστερα, το svejk ή τον υποφαινομενο αμα θελει το στρατο μισθοφορικο ή επαγγελματικο ή υποχρεωτικο ή ασπρο ή μπλε. Και δε θα μας ρωτησουν γιατι δε μας σεβονται και δε μας φοβουνται. Η αριστερα για να εχει λογο για το στρατο θα πρεπει να υπαρξει πρωτα. Μεχρι τοτε μπορουμε να πηγαινουμε να τους κανουμε τις καθαριστριες με 8 ευρω το μηνα ή να παρουμε τρελοχαρτο και να κατσουμε σπιτι μας. Δεν εχει να κανει με την επανασταση αυτο το διλημμα, με την προσωπικη αξιοπρεπεια εχει να κανει.
Αρης
Parfu, καταλαβαίνω το άχτι σου με τον στρατό. Με το άχτι όμως δεν γίνεται προκοπή. Γιατί; Γιατί θολώνει το μυαλό. Π.χ.:
"Γι αυτούς τους λόγους Νικηφόρε ο στρατός δεν θα γίνει από 'λαϊκός' μισθοφορικός αλλά θα δεχτεί μιά γερή κλωτσιά στα αρχίδια".
Μέχρι τώρα αγαπητέ Parfu φαίνεται, ότι τα αρχίδια των Αμερικανοεγγλέζων είναι αρκούντως ανθεκτικά. Η μόνη ελπίδα που μένει είναι να δεχτούμε ότι των δικών μας είναι κατώτερης ποιότητας άρα και αντοχής. Αλλά πάλι, έτσι ξεπέφτουμε στον ρατσισμό. Οπότε;
Οπότε, θα πρότεινα να ξανακάνεις "τις πράξεις". Κατά βάθος, κάπου υπάρχει λάθος, όπως λέει κι ο Λουκιανός...
Αγαπητέ Άρη,
Δυό κουβέντες μόνο προς το παρόν. Το "ηλικιακό χάσμα" δεν το ένιωσες, δεν το ψυχανεμίστηκες, δεν το υποπτεύθηκες. Απλώς το έμαθες από μένα. Άρα δεν υπάρχει!
Όχι; Ε, τότε μάθε ότι έκανα πλάκα! Μόλις τώρα ξεκίνησα την 3η Λυκείου!
Χαιρετώ εγκαρδίως.
Για να μη το χασουμε Νικηφορε. Δικο μου το λαθος, ζητω ταπεινα συγνωμη. Δε σε ξερω, ουτε συνειδητα θελω να εικασω ποιος και τι εισαι. Δυστυχως γινεται ακουσια. Ας ξαναδιατυπωσω το ρεζουμε του σχολιου μου.
Την αποψη που εξεφρασες την εχω ακουσει και συζητησει πραγματικα πολλες φορες με εκπροσωπους της συμπαθεστατης κατηγοριας των μεσηλικων κουκουεδων (δεν ειρωνευομαι, παρα τα προσωπικα τους αδιεξοδα και κολληματα υπαρχουν ανθρωποι-διαμαντια εκει μεσα). Πιστευω πως μπορω πια να πω οτι κατα την ταπεινη μου γνωμη προκειται για μια αποψη που μπορει να ειχε μια σημασια να εκφραστει σε προηγουμενες δεκαετιες σημερα ομως ειναι παρωχημενη. Η κοινωνικη και πολιτικη κατασταση ειναι διαφορετικη, τα διλημματα το ιδιο. Οτι δεν αλλαζει, πεθαινει που λεει και ο ποιητης.
Αρης
Για το σχόλιο του Άρη:
μου αρέσουν τα απλά διλήμματα. Κατά βάση, τα πράγματα είναι απλά, έστω κι αν εγώ το ρίχνω στην φλυαρία. Το δίλημμα είναι για τον Άρη: με την αξιοπρέπεια μας κι ένα τρελόχαρτο ή τσαλακωμένες καθαρίστριες των καραβανάδων. Μου αρέσει το δίλημμα και μου αρέσει και ο τρόπος που το απαντάει ο Άρης: προφανώς με το τρελόχαρτο και την αξιοπρέπεια. Εγώ το λέω, θέλω περισσότερους τέτοιους τύπους, τα πράγματα θα είναι καλύτερα έτσι.
Όμως Άρη μην τα απλουστεύουμε τα πράγματα. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στον 20άρη εξεγερμένο φοιτητάριο και τον 30άρη μικροαστό δεν είναι ο στρατός όπως υπαινίσσεσαι. Τι ωραία που θα ήταν αν ήταν έτσι, όλα θα ήταν απλώς ζήτημα συνείδησης. Είναι η είσοδος στην παραγωγή και η ανάγκη μια μονιμότερης ανθρώπινης σχέσης που συστηματοποιείται στο σημερινό σύστημα με την οικογένεια που κάνει τη μεγάλη διαφορά. Τον στρατό, άντε, μπορείς να τον αντιμετωπίσεις με το να μην πας. Την δουλειά όμως και τη μοναξιά στα γεράματα θέλει άλλο τρόπο για να τα παλέψεις.
Κι εδώ ανοίγει η ανάγκη να κουβεντιάσουμε για συλλογικότητα και για Αριστερά.
Κι εδώ, ομολογώ, δεν καταλαβαίνω γιατί το '68 υπήρχε Αριστερά και σήμερα δεν υπάρχει. Υπήρχε το '68 στη Γαλλία "ενας πολιτικος και κοινωνικος πολος που να διαθετει τη βουληση της μετωπικης συγκρουσης και παραλληλα να μπορει να πεισει μια ισχυρη μειοψηφια ανθρωπων οτι αυτο μπορει να το επιτυχει"; Ποιός ήταν αυτός; Το ΚΚ Γαλλίας; Ή η ανύπαρκτη αρχικά επαναστατική Αριστερά; Η Αριστερά, ο πόλος, κλπ (πες το όπως θες) χτίζεται μέσα στις μάχες. Γι΄αυτό και η Αριστερά για να υπάρξει πρέπει πρώτα να έχει λόγο και δράση για τα ζητήματα και όχι το αντίστροφο όπως εσύ λες ("Η αριστερα για να εχει λογο για το στρατο θα πρεπει να υπαρξει πρωτα"). Από εκεί αντλεί νομιμότητα η συζήτηση που αριστεροί άνθρωποι (εγώ και ο Νικηφόρος αρχικά, στη συνέχεια πληθύναμε) κάνουμε στο συγκεκριμένο post. Γι' αυτό συζητάμε τι θα πρέπει να κάνουν οι αριστεροί, τι θα πρέπει να λένε οι οργανώσεις τους. Όχι μόνο για την σωτηρία της ψυχής μας, αλλά γιατί θέλουμε να δούμε (για να σε επαναλάβω) "ενας πολιτικο και κοινωνικο πολο που να διαθετει τη βουληση της μετωπικης συγκρουσης και παραλληλα να μπορει να πεισει μια ισχυρη μειοψηφια ανθρωπων οτι αυτο μπορει να το επιτυχει".
Για το σχόλιο του Parfu:
"Μια κλωτσιά στ' αρχίδια". Έγω συμφωνώ. Αυτό μπορεί να είναι η κατάργηση της υποχρ. θητείας. Αλλά με μια προϋπόθεση: πως θα υπάρξει ένα συνειδητό κίνημα που θα διεκδικήσει αλλαγές, που θα κολλήσει τους καραβανάδες στον τοίχο, που θα αναγκάσει εξελίξεις εκεί που κανονικά θα υπήρχε ακινησία. Μια κίνηση που θα αφήσει πίσω της συλλογικότητα για το μετά, για το έξω από τα στρατόπεδα. Αν όχι, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ποτέ αυτό που ο συγγραφέας ενός καταπληκτικού βιβλίου (ο Palmer στις Κουλτούρες της Νύχτας) αποκαλεί "μετασχηματιστική δύναμη του κεφαλαίου". Η κατάργηση της θητείας μπορεί απλά να γίνει μια εκσυγχρονιστική τομή για την δημιουργία του επαγγελματικού στρατού. Δεν θέλουμε μια στρατιά πληρωμένων δολοφόνων να κάνει τις βρωμοδουλειές των αφεντικών και των κρατών τους.
Για το σχόλιο του Νικηφόρου:
Αυτή η συλλογικότητα είναι και η μόνη εγγύηση ώστε η προσπάθεια θεσμοθέτησης επαγγελματικού στρατού να βρει αντιμιλιταριστικό κίνημα απέναντί της. Αν δεχτούμε πως κατάργηση υποχρεωτικής θητείας = επαγγελματικός στρατός, είναι σαν να δεχόμαστε τόσες και τόσες ανάλογες εξισώσεις: διατήρηση άρθρου 16=αποδοχή των Πανεπιστημίων όπως είναι σήμερα, ανατροπή σταλινικών καθεστώτων το '89=αποδοχή καπιταλισμού και ελεύθερης αγοράς και ούτω καθεξής.
Δεν χρειάζεται να είναι έτσι.
Σε κάθε περίπτωση, είναι η ύπαρξη ενός ριζοσπαστικού αντιμιλιταριστικού κινήματος με διάρκεια και συνέπεια που εγγυάται ότι η ζωή των καραβανάδων δεν πρόκειται να γίνει ευκολότερη, τουλάχιστον όχι από τις δικές μας δράσεις και επιλογές.
Αγαπητέ Άρη,
Δεν μου έκανες κάτι κακό, ούτε ήσουν αγενής γιά να μου ζητάς συγνώμη. Με αυτήν την έννοια δεν την ...δέχομαι!
Πολύ φοβάμαι όμως ότι κάνεις κακό στην δική σου προσπάθεια να βρεις μιά άκρη με το τι γίνεται σήμερα, όχι μόνο στο ζήτημα του στρατού αλλά και γενικότερα, όταν εισάγεις παραμέτρους γενεών στη συζήτηση.
Έτσι, φτάνεις να λες, ότι παρόμοιες απόψεις με τις δικές μου τις έχεις ακούσει από "μεσήλικες κουκουέδες". Μόνο από μεσήλικες; Δηλαδή οι κνίτες λένε άλλα; Δεν νομίζω.
Είναι λάθος να αντιπαραθέτεις ηλικιακά κριτήρια σε πολιτικές απόψεις. Δεν οδηγεί πουθενα. Σκέψου τι θα γίνει αν ακολουθήσω κι εγώ αυτόν τον δρόμο κι αρχίσω να μιλάω για "νεανικές ανωριμότητες" και τα παρόμοια. Γι' αυτό, ας αφήσουμε απ' έξω τα πιστοποιητικά γεννήσεως του καθένα.
"Ό,τι δεν αλλάζει πεθαίνει". Πολύ σωστό. Όμως σημασία έχει να αλλάζεις, μένοντας ο ίδιος! Αυτό κάνει κι ο καπιταλισμός και κοντεύει να μας θάψει όλους! Και στο θέμα που συζητάμε, δεν βλέπω τι έχει αλλάξει ώστε να παραιτηθώ και να παραιτηθούμε από την αξίωση να μην γυρίσουμε στον 16ο αιώνα των μισθοφορικών στρατών.
Καταλαβαίνω ότι το "μάρμαρο" στην προκείμενη περίπτωση το πληρώνουν οι στρατεύσιμες, νεαρές ηλικίες. Και καταλαβαίνω και τον καημό τους, και το άχτι τους, και την αγανάκτησή τους. Όμως δεν προτείνω κάτι απ' όπου εγώ την κοπάνησα. Υπήρξα στρατευμένος. Τουλάχιστον αναγνώρισέ μου, ότι δεν ανήκω σ' αυτούς που κατά το ανέκδοτο λένε: "Ή όλοι μας θα νικήσουμε, ή εσείς θα πεθάνετε"!...
Χαιρετώ εγκαρδίως.
Αγαπητέ Svejk (και Parfu και Άρη),
Θα ξεκινήσω από μία φράση σου που νομίζω ότι συμπυκνώνει την ουσία της διαφωνίας μας.Λες:
"Στο τέρμα του δρόμου (ή μήπως στην αρχή του;...) θέλουμε μιά κοινωνία χωρίς όπλα, χωρίς βία, χωρίς καταναγκασμό".
Δεν ξέρω πόσο ρητορικό είναι το εντός παρενθέσεως ερώτημα. Κατά ένα ποσοστό μάλλον είναι. Όμως, και στα πιό ρητορικά σχήματα λόγου πάντα κρύβεται μία υπόρρητη αλήθεια, που, γιά κάποιους λόγους, αυτός που τα χρησιμοποιεί προτιμά να την υπονοήσει, παρά να την διατυπώσει "αριθμητικώς και ολογράφως".
Γιά μένα λοιπόν το ερώτημα είναι πέρα ως πέρα ρητορικό. Θα έλεγα μάλιστα, ότι μπαίνει και στα χωράφια της λογοτεχνίας. Γιά έναν επαναστάτη Μαρξιστή, που υιοθετεί την διαλεκτική κίνηση της Ιστορίας πρέπει να είναι σαφές, ότι και ο πιό παθιασμένος και γι' αυτό συγκινητικός βολονταρισμός (ποιός επαναστάτης δεν θα δακρύσει με την φλόγα που καίει τον Δον Κιχώτη;), δεν μπορεί να εκβιάσει την ίδια την Ιστορία!
Μου φαίνεται αγαπητέ Svejk σαν να θέλεις να εκβιάσεις την Ιστορία με αυτό σου το ερώτημα. Καταλαβαίνω τον πόθο σου, αλλά δεν συμμερίζομαι την αποκοτιά σου! Και πώς να το κάνω, όταν σε αυτήν σου την προσπάθεια, παρασυρμένος από την δική σου φλόγα, "πηδάς" ολόκληρα Κεφάλαια της Ιστορίας; Με πρώτο και καλύτερο το Κεφάλαιο του Έθνους-κράτους!
Μα το Έθνος-κράτος υ π ά ρ χ ε ι αγαπητέ Svejk! Δεν είναι η δική μας συλλογικότητα, εννοείται, αλλά είναι μία συλλογικότητα! Δεν μπορείς να την "εξαφανίσεις" επειδή είναι αντίπαλή σου, παρά μόνον στα "χαρτιά"! Αυτή που μπορεί να το εξαφανίσει στην πραγματικότητα είναι μόνον η Ιστορία. Μπορείς φυσικά να την βοηθήσεις να το κάνει μιά ώρα αρχύτερα, αλλά δεν μπορείς να την κάνεις να λειτουργήσει κόντρα στην ίδια της την κίνηση, "παραλείποντας" διεργασίες και μεταβάσεις που συναρτώνται με τις κοινωνικές εξελίξεις. Είναι σαν να θέλεις να κάνεις ένα μωρό να τρέξει πριν αρχίσει να μπουσουλάει!
Αυτό το κομβικό λάθος χαρακτηρίζει ένα μεγάλο τμήμα της Επαναστατικής αριστεράς. Και είναι πραγματικά κρίμα, γιατί εξ αιτίας αυτού του λάθους η Επαναστατική αριστερά έχει στην πραγματικότητα αποσυρθεί από την πολιτική σκηνή, αρκούμενη στην σφυρηλάτηση ενός αξόδευτου και αχρησιμοποίητου επαναστατικού πάθους. Ενός πάθους που το χρειάζεται η Αριστερά, ιδίως στους σημερινούς καιρούς...
Βέβαια, έρχονται περιστάσεις στις οποίες αυτό το λάθος δεν υπάρχει κανένα χέρι που να του "πηγαίνει" να το γράψει "αριθμητικώς και ολογράφως". Π.χ. εσύ, που επειδή "κάνεις πολιτική" δεν γράφεις όλη σου την πραγματική θέση, παρά ένα μόνο μέρος της. Εσύ λοιπόν Svejk "κάνεις πολιτική", όταν προχωράς, όχι μέχρι εκεί που θέλεις, αλλά μέχρι εκεί που εκτιμάς ότι οι συνθήκες το επιτρέπουν. Ενώ όσοι, γιά τους ίδιους ακριβώς λόγους, πιστεύουν ότι δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα του Έθνους-κράτους, απλώς "αδυνατούν να βγουν εκτός του πλαισίου της εθνικής ενότητας"! Μα την αριστερή πίστη μου αγαπητέ Svejk, δεν μου φαίνεται και τόσο σόϊ μιά τέτοια λογική! Και - να το πω όπως το αισθάνομαι - ούτε fair!
Όπως δεν μου φαίνεται και τόσο σόϊ, η λογική της ταύτισης δύο αντιθέτων, αγνοώντας τις διαφορετικές αφετηρίες τους (αριστερά-Καρατζαφέρης). Φυσικά, είναι σχεδόν προπατορικό αμάρτημα της Αριστεράς! Αλλά ομολογώ, δεν περίμενα να δω να το διαπράττεις εσύ! Γιατί μου έχεις δώσει την εντύπωση, πως διαθέτεις όλα τα απαραίτητα "εφόδια" γιά να ξέρεις, ότι επί τη βάσει αυτής ακριβώς της λογικής έχει οικοδομηθεί το ιδεολογικό δόγμα του "Ερυθρού και Μαύρου φασισμού"!...
Επίσης, βρίσκω αρκετά αυθαίρετη την άποψή σου, πως αν δεχθούμε ότι δεν μπορεί παρά να υπάρχει στρατός,
τότε "θα αποδεχθούμε πως δεν μπορούμε παρά να έχουμε χούντα, παρά να έχουμε καπιταλισμό". Νομίζω ότι είναι ένα λογικό άλμα, που τίποτα απ' όσα έγραψα δεν σε ενθάρρυνε να το κάνεις!
Δεν ξέρω κατά πόσο πιστεύεις στην προοπτική, ότι η κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας μπορεί να οδηγεί σε κάτι άλλο από τον επαγγελματικό και στο τέλος στον μισθοφορικό στρατό! Νομίζω πολύ λίγο - κι αν! Γιατί το ισχυρίζεσαι; Δεν μπορώ να απαντήσω! Πιστεύω όμως ότι εσύ πρέπει να βρεις την απάντηση και να την δώσεις στον εαυτό σου.
Αρκετά με τις διαφωνίες! Σε πολλά συμφωνώ σε μαζί σου. Στα περί Δημόσιου-Κρατικού. Στο ότι ο στρατός δεν είναι ο κύριος υπεύθυνος γι' αυτήν την "μικροαστικοποίηση" που λέει ο Άρης. Και πάνω απ' όλα: Στο ότι υπάρχει Αριστερά!
Χαιρετώ εγκαρδίως. Και το εγκαρδίως (εννοείται, αλλά ας το πω "αριθμητικά και ολογράφως), συμπεριλαμβάνει και το "συντροφικά"!
Τις εντοπίσαμε λοιπόν τις συμφωνίες και τις διαφωνίες. Εκεί λίγο με το ΚΚΕ και το ΛΑΟΣ είσαι άδικος. Το να εντοπίζεις αδικαιολόγητες ευθυγραμμίσεις της Αριστεράς με την εθνικιστική Δεξιά, δεν σημαίνει ότι τις ταυτίζεις. Εγώ τουλάχιστον αυτό το μπέρδεμα δεν το κάνω ποτέ.
Συγγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση.
Αποστρατιωτικοποιούμαι. Αυτή είναι η αλήθεια.
Και το blog αρχίζει να περνάει στη σφαίρα του παρελθόντος.
Η ζωή μου και οι υποχρεώσεις της επιστρέφουν σιγά σιγά.
Θα γράψω ένα post κάποια στιγμή και θα εξηγηθώ.
Τα λέμε διαδικτυακώς.
Aγαπητέ Svejk,
Τέτοιες "ευθυγραμμίσεις" δεν οδηγούν πουθενά - και πάντως όχι σε πολιτικά συμπεράσματα. Τι νόημα θα είχε να ισχυριστώ (που θα μπορούσα!...) την "ευθυγράμμιση" στο συγκεκριμένο ζήτημα της μερίδας της Αριστεράς που υποστηρίζει την κατάργηση της υποχρεωτικής θητείας, με φιλελεύθερους τύπου και απόψεων Νίκου Δήμου;
Εγώ λέω κανένα! Και πιστεύω ότι κατά βάθος, το ίδιο λες και συ!
Χαιρετώ εγκαρδίως!
ΥΓ. Η συγνώμη σου δεν γίνεται δεκτή! Στο θέμα αυτό, μου έχεις αναλύσει παλιότερα πώς λειτουργείς. Και φυσικά, αφού το κατανοώ, δεν έχω την παραμικρή απαίτηση να λειτουργήσεις διαφορετικά.
ΥΓ.2 Ελπίζω η
"αποστρατιωτικοποίηση" να μην συνεπάγεται και το τέλος των συζητήσεών μας!...
Post a Comment